onsdag 20 februari 2008

En baggis

Eller hur!?

För en vecka sedan, när jag hade sparat hem tentan, skrivit ut och läst igenom den, raljerade jag över dess lätthet. "Det blir en baggis att fixa den", sa jag till min kära där hemma och tänkte att jag nog kan bli färdig till fredag kväll. Snacka om att vara så lagom mallig.

Igår kväll blev jag klar. Den första frågan gick förvisso lätt. Två halvdagar så var den fixad. Men Ambjörnsson och hermeneutiken - ja jösses! Visst fanns det en hel del att kritisera i hennes avhandling, men att få in det i ett hermeneutiskt perspektiv, att tänka hermeneutiskt, det var lättare sagt än gjort.

Fast kanske är det så en riktigt bra tenta ska se ut. För första gången under mina dryga två år på lärarutbildningen fick vi en hemtenta som faktiskt var svårare än de jag konfronterades med på komvux för tio år sedan. Och det är väl om något ett tecken på att jag läser högre studier.

Tack lärarutbildningen för den utmaningen! Och tack komvux i Härryda kommun och alla lärare där för en så fantastisk studieförberedande pedagogik! (Åtminstone var det så för tio år sedan, innan politiken började strypa den kommunala vuxenutbildningens resurser).

Inga kommentarer: