söndag 27 januari 2008

Solsken, flykt och ganskaintedåligt samvete

Motorcykelmässan är slut, liksom veckan och jag själv. Mässfesten igår blev lyckad. Den som min kära har plannerat för, arrangerat, samordnat. Alla verkade så glada och nöjda, alla hundratjugoåtta som kom. Idag ler solen i sin himmel, ler mot oss och smeker våra vintervita kinder. Det är sen eftermiddag. Jag skulle läsa idag. Åttio sidor eller så. Metodpraktikan (suck!).

Körde min kära till stan, till mässan där han har jobbat hela veckan. På vägen hem körde jag vidare. Okynneskörde. I en timma okynneskörde jag. Bra musik, kurviga motorcykelvägar, ängar som badar i sol, bäckar som forsar fram. Människor överallt, som nyväckta ur sina iden. En glädjetår eller två trängde fram.

Nej, jag körde inte motorcykel! Min farkost genom det åtråvärda solskenet var en Skoda. Jag borde läsa. Åkte hem till slut. Dammråttorna välkomnade mig hånflinandes i det starka januariljuset. Måste läsa! Fram med dammtrasan. På med tvättmaskinen. Men läsa då? Efter dammsugningen. Och när jag har bäddat rent, och skakat täckena i solen, och kollat mailen, och läst alla bloggarna, och skrivit lite själv, och...

Okey. Om en timma ska jag hämta min kära. Kanske hinner jag läsa lite ändå...

5 kommentarer:

Camilla Wu sa...

vad var det det hette nu igen... prokrastinera ...var det så?

Själv borde jag också läsa men det är inte tvätt, sol eller kärlek som gör att det inte blir gjort... det är BOKUS-fanskapet som inte behagar skicka mina böcker i tid.

Seminarie på tisdag på två böcker jag ännu inte ens sett omslagen på.

skitstressad!

Monika sa...

Prokrastinera ja, så hette det visst! Apropå besvärliga begrepp: Hela jäkla kurslitteraturen är full av dem! Abstrakta, nya, besvärliga och svårsmälta begrepp som gör att varje stycke man läser måste man läsa om och om igen för att över huvud taget fatta vad man har läst. Och jag som redan läser så långsamt! Hjääälp!

Jäkla Bokus då! Var det länge sedan du beställde? Det brukar ta tre till fem veckodagar att få sina böcker därifrån, men jag har också varit med om att de har kommit efter två dagar. Hoppas du får dem imorgon! Hoppas också att du har lättare för att läsa än jag.

Anonym sa...

Min dag har varit ganska samma hah, jag har gjort allt annat än pluggat.

Det låter som bekant kurslitteratur kan det vara Gilje och Grimen du läser, hah.

Camilla Wu sa...

Beställde för en och en halv vecka sedan, hade räknat med att dom skulle komma senast i mitten på förra veckan... skit!!!

Monika sa...

Visst är det lätt att hitta på allt möjligt förutom att plugga, Malena. Visserligen hänsyftade jag på Metodpraktikan, men det gäller också G&G. Nog för att det till viss del är intressant, annat kan jag inte säga, men jösses vad torrt!

Camilla. En och en halv vecka låter mycket. Har du pratat med dem, ringt eller mailat? Det kanske har blivit något fel? Kan du inte kopiera de viktigaste kapitlen av någon i din seminariegrupp? Fast nu är det måndag, så jag håller tummarna för att du har fått din kurslitteratur idag.